21. oktober 2011

Klassisk brudebukett (Min første brudebukett) ^____^

I går og i dag skulle vi lage vår første brudebukett. Den første brudebuketten vår skulle være i den klassiske stilen.

Litt om klassisk stil:
Klare former
Få sorter 
Materialene må kunne underordne seg formen-helhet-enhet
Blomstene må ligge hode til hode (men ikke for tett)
Symmetrisk.
Vise formen
Regelmessig rytme
Ingen kontrastbruk - harmoni framfor spenning
Idealisering framfor naturlige og geometriske former

Vi trakk lodd om hvilken farge roser vi skulle få lov til å bruke. Jeg fikk de gule.













De var ganske fine, og jeg synes de passet ganske godt til underlaget mitt som ser slik ut:













Jeg begynte med å lage noen skisser om hvordan jeg ville brudebuketten skulle se ut:









Så valgte jeg ut en og tegnet den stort:

















Etterpå stiftet jeg.













Her er en film jeg lagde for å vise hvordan jeg stifter.


Egenvurdering og læring:
Jeg synes jeg fikk til en god form på min første brudebukett. Plasseringen av orkideen synes jeg var helt perfekt. Jeg er veldig fornøyd. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes ville jeg festet underlaget til brudebuketten litt bedre. også var det litt for lite roser jeg fikk, så jeg følte ikke at jeg kom helt ned til 90 grader.
Jeg har lært hvordan man stifter, det var faktisk ganske morsomt å "fikle" med. ^___^
Jeg har også lært hvordan jeg setter sammen til en rund brudebukett. Først tar man en helt rett blomst til å ha i midten så bøyer du litt på en blomst og setter den inntil den andre. Så gjør du det med tre andre blomster så det blir likt å se på som fem på terningen. Etterpå bøyer du og putter blomster inn i "hullene" i buketten. Rad for rad bøyer du blomstene litt og litt mer. Tilslutt har du en rund og fin halv kule. Den skal avsluttes i en 90 graders vinkel. HUSK: alle blomstene skal ligge hode mot hode, men ikke i klem, og man må ha alle jevnt. Ingen blomster stilker(der du bøyer de) må skli utenfor bindepunktet. ^__^ 

Her er slik min første brudebukett ble: 




Dominans: Gul.


Botaniske materialer:
Gule roser.
Salal-blader. 
Orkidè.


Uorganiske materialer:
Underlaget (Garn, farget vikletråd, florateip, Ståltråd),
Blomstertråd/pinner,
Bast
Ull
Myrteltråd,
Florateip,
Floralim.


Kompetansemål:
Være sikker på stifteteknikken, og å lage et fint arbeid.

Alle bildene er tatt av meg ^___^


1 kommentar: