18. februar 2012

Læringsoppdrag! ^____^ VÅR - kreativitet, miljøvennlig produkt, harmonisk helhet.

Oppgaven vi fikk gikk ut på å lage en konstruksjon (underlag) med dominans av miljøvennlige materialer. Den skulle være kreativ, ha harmonisk helhet og tema Vår. Til påske pyntet vi underlagene våre med vårens løkblomster.

Kompetansemål:
- Eksperimentere med levende materialer og stiler, uttrykk, teknikker og redskaper.
- Utføre arbeidsprosesser i samsvar med etiske og estetiske normer i faget.
- Lage og bruke arbeidstegninger, skisser og annen visuell informasjon.
- Gjere greie for lokale og vitenskaplige navn på botaniske materialer.
- Presentere og dokumentere produksjonsprosess og produkt, visuelt og verbalt og ved hjelp av digitale verktøy.
Avgrensning:
- Eksperimentere med levende materialer og teknikker.
- Utføre arbeidsprosessen i samsvar med estetiske normer i faget.
- Lage og bruke arbeidstegninger, skisser.
- Vise at jeg kan lokale og vitenskaplige navn på botaniske materialer.
- Presentere og dokumentere produksjonsprosess og produkt ved hjelp av digitale verktøy.

Dette er idèskissene mine:
















Jeg gikk for ide nr. 3, Fuglerede.
Her er arbeidstegningen min:














Eksempel på miljøvennlige materialer:
Greiner/kvister/trematerialer.
Mose.
Bark.
Kongler.
Pyntefrukt, tørket frukt etc.
Bær.
Papp.
Høy.
Trær og busker.
Pedik (margen av piltre/selje eller annet tre).
Ull.
Hyssing.
Tau.
Bomullstråd (sytråd).
Naturbast.
Svart vikletråd som ruster bort.

Eksempler på miljøvennlige teknikker:
Ikke bruke noen hjelpemidler, la de feste seg sammen i hverandre. (Denne teknikken brukte jeg).
Vikle med vikletråd som ruster.
Binde sammen med tau, hyssing, naturbast osv.
Bårre hull og sette sammen med tannpirkere/cocktailpinner.

Som sagt pyntet vi underlagene våre med vårens løkblomster rett før påske. Jeg tenkte på å bruke en kombinasjon av 2 av disse blomstene:









Jeg tengte å ha blomstene blandet sammen oppi redet i grupper. De skulle på en måte være plantet nedi redet, men løkene skal vises.

Dette viser trinn for trinn hvordan jeg lagde redet:










Det første bildet er to "kranser" av små tynne kvister som jeg sprettet opp og la oppå hverandre. Det andre bildet er bilde av når jeg har sprettet de opp. Det tredje har jeg viklet, tvinnet og formet til dette så det ligner på et rede. Så har jeg brukt pinnene som også var inni kransene til å lage volum i redet. Jeg la de rundt etter formen på redet. Jeg brukte også kirsebærgreiner på samme måte. Lot de tvinne seg sammen uten å surre og binde fast med tråd og lignende. Jeg ville det skulle se så naturlig ut som mulig. Når det kommer til mosen har jeg ikke lagt et stykke mose rett oppi redet. Jeg har delt den og lagt noen biter opp og noen biter ned, så det ikke tar over hele redet, og at det er bare den grønne mosen man ser når man ser på produktet. Det er også for å lage en fin Mørk/Lys kontrast til arbeidet. Jeg har også stukket gåsunger litt på den ene siden av redet for å skjule eggene som fuglen legger. Når jeg skal sette inn blomstene like før påske tenker jeg også at jeg skal legge egg oppi redet. Produktet mitt er ca. 40x50 cm, det er ikke helt rundt fordi jeg syntes det så mer naturlig ut når det ikke var helt rundt.

Her er et stort bilde av resultatet uten løkblomstene:




















Her er produktet med løkblomster:




Materialliste:
To kranser av små pinner osv.
Mose (Cephalozia)
Gåsunger (Salix)
Japanske kirsebærgreiner (Prunus)
Påskeliljer (Narcissus)
Perleblomster (Muscari)


Dominans:
Farge: Gul i blomster. Redet er brunt.
Form: Rund.
Linje: Bøyde.
Overflate: Ruglete. Blomstene: Glatt.
Miljøvennlige materialer: 100%
Ikke-miljøvennlige materialer: 0 %

Vurdering av eget arbeid:
Jeg er fornøyd med resultatet så langt. Jeg har bare brukt miljøvennlige materialer og dette synes jeg er veldig bra at jeg fikk til. Jeg er også veldig fornøyd med formen og størrelsen. Når det kommer til blomstene ser det ut som om at redet har ramlet ut av treet og det har begynt å vokse blomster gjennom redet. det var akkurat det jeg ville få til.


Alle bildene er tatt av meg ^______^

1 kommentar: